Friday, March 04, 2011

"Saya selalu meruqyah diri, tetapi kenapa masih terkena gangguan lagi?"

Soalan daripada Yeszeet Mylake:

Kenapa setiap hari saya baca ruqyah tapi masih ada gangguan juga? Apa silap nya ye? Silap dalam bacaan ke?

Jawapan saya:

Seperti pesanan Syeikh Abdullah bin Muhammad as-Sadhan (ahli ruqyah dari Arab Saudi), ruqyah tu ibarat ubat. Sebagaimana flu tidaklah sembuh dengan hanya sekali makan ubat, tetapi dengan beberapa kali, bukan? Manakala anti-biotic pula perlu habiskan prescription.

Begitu juga ruqyah. Perlu berulang kali. Sebab itu saya lebih condong kepada pdekatan Syeikh as-Sadhan. Tak perlu ruqyah lama-lama, 10 min atau 15 min memadai. Lagipun, daripada pengalaman peribadi sebagai pesakit, lagi lama ruqyah, lagi penat badan. Mungkin lepas 3 jam pulih. Tetapi kerana tubuh terlalu penat dan letih, maka tak mustahil terkena gangguan lagi.

Nah, kalau ruqyah itu ubat, apa pula vitaminnya? Kalau tubuh ada vitamin, begitu juga rohani kan?

Vitamin perlu utk jaga immunity jasmani. Maka bg rohani, vitaminnya adalah dzikrullah. Dzikr pagi dan petang seperti dalam al-Ma'tsurat (susunan Hasan al-Banna) atau Hisnul Muslim (susunan Syeikh Sa'd bin Ali bin Wahf al-Qahtani) hendaklah diamalkan setiap hari dengan istiqamah, walaupun sedikit (seperti dengan membaca Ayatul Kuri dan 3 Qul sahaja).

Begitu juga bacaan al-Quran, di mana setiap hari kita baca sebahagian, baik satu juz, separuh, suku, atau kurang daripada itu. Yang penting, dijadikan wirid harian secara istiqamah.

Dgn itu, dapat kita renungi bahawa hambatan yang timbul adalah tidak istiqamah disebabkan kelalaian kita sendiri. Dan saat lalai itulah jin mudah merasuk lagi, terutama tatkala syiddatul ghadhab di mana kita tak sebut nama Allah.

Syiddatul Ghadhab, sebagaimana dijelaskan Syeikh Wahid Abdussalam Bali (ahli ruqyah di Mesir), adalah gejolak emosi, yg mana mafhumnya adalah keadaan:

  • terlalu gembira
  • terlalu sedih
  • terlalu marah
  • terlalu takut
  • juga termasuk terlalu bernafsu (sbb tu nabi ajarkan doa perlindungan bg suami isteri yg berjima')

Wallahu a'lam.

Al-Faqir ilAllah,
Ibn Shamsud-Deen as-Sanghafooree

No comments: