Thursday, November 25, 2010

Si Dia Datang Lagi...

Kawan: Farhan, si dia datang lagi minggu ni..

Aku: Biarlah.. Bukan kali pertama.. Dan mungkin juga bukan untuk kali terakhir.. Pengikut dan peminatnya ramai di sini.

Kawan: Takkan kita berdiam diri je...

Aku: Diam tak bererti tak buat apa-apa. Yang penting, kita paparkan as-Sunnah di dalam kehidupan kita, khususnya di dalam akhlaq dan muamalah kita. Juga, janganlah kita cepat melatah dan cepat menghukum orang.

Aku: Ingatlah.. Ahlus Sunnah paling mengetahui haq dan paling bersifat rahmah sesama makhluk.

(Facebook, Selasa, 23 November 2010, 1.42 ptg)

===================================

Sudahkah kita memahami as-Sunnah? Apakah kita beranggapan as-Sunnah adalah dengan memakai seluar separuh betis, menyimpan janggut panjang segenggam, bersedekap tangan di atas dada (di dalam shalat), dan tahrik (menggerak-gerakkan jari) di dalam tasyahhud?

[Apakah hal-hal tersebut ciri-ciri yang mesti ada pada Ahlus Sunnah? Seakan-akan ianya "madzhab fiqh" yang mesti diikut? (Bunyinya sahaja dah taqlid, lalu bagaimana mungkin mendakwa ittiba' as-Sunnah?) Atau hal-hal tersebut masih terangkum dalam masalah khilafiyah?]

Sebagaimana Islam, as-Sunnah adalah cara hidup yang menyeluruh. Tiada ertinya mengaku pejuang Sunnah dan melakukan perkara-perkara di atas sekiranya akhlaq dan muamalah kita tidak menuruti as-Sunnah.

[Dan Imam al-Barbahari berkata di awal kitabnya Syarhus Sunnah, "Ketahuilah bahawa sesungguhnya Islam adalah as-Sunnah, dan as-Sunnah adalah Islam; tidak tegak salah satu daripadanya melainkan dengan yang lainnya."]

(Facebook, Rabu, 24 November 2010, 1.35pg, dengan sedikit ubah-suai. Kata-kata dalam kurungan merupakan tambahan.)

No comments: