Thursday, November 25, 2010

Amal Shalih adalah taufiq dan hidayah dariNya

Terjaga pada pukul 5.20 pagi. Tak rasa macam aku tidur. Sepanjang tidurku terganggu.

Yang paling jelas, ada makhluk memelukku dari belakang semasa tidur! Aku baca ta'awwudz lalu menyembuh ke kiri tiga kali. Sambil terbaring, terdengar suara hembusan di dalam bilik!

Ya Allah...

Terlintas di fikiran bahawa Ayat al-Kursi pun tidak berkesan, tak guna dibaca sebelum tidur.

Sehingga...


Aku terbaca post seorang teman di Facebook. Dia menyebutkan bahawa ketaatan dan amal shalih terasa berat untuk dikerjakan kerana ianya tidak disukai hawa nafsu. Amal shalih itu adalah taufiq dan hidayah dari Allah subhanahu wa ta'ala.

SubhanakAllahumma wa bihamdika, Allahummaghfirli.. Rasanya aku terpedaya awal tadi. Awalnya sebelum tidur aku merasa lega kerana malam ini badanku terasa "ringan". Dan aku gembira dapat membaca al-Qur'an seperti biasa.

Barangkali aku lalai, aku lupa mensyukuri Rabb al-'Alamin bahawa amal shalih dengan taufiq dan hidayah dariNya. Perlindungan itu adalah denganNya, bukan dengan amalan kita.

Astaghfirullah wa atubu ilaih..  

Bismillahi arqi nafsi, min kulli syai'in yu.dzini, wa min syarri kulli nafsin au 'ainin hasid, Allahu yasyfini, Bismillahi arqi nafsi.

(Update dari Facebook, 23 November 2010, dengan sedikit ubah-suai.)

No comments: