Monday, October 04, 2010

Ulasan Novel "Imam Menziarahi Tanah Bonda" (buku 1)

(Sebuah Novel "Salafi" oleh Djamal Tukimin)

"Imam Menziarahi Tanah Bonda" (Buku 1) mengisahkan anak muda bernama Samaun yang pulang ke Kampung Tempe setelah 10 tahun menghilang. Samaun yang dahulunya terkenal dengan tabiatnya memikat burung kini bergelar "ustaz". Ternyata semasa "kehilangannya" Samaun menuntut ilmu agama di sebuah madrasah yang dipengaruhi gerakan da'wah Muhammadiyah yang sering dilabel sebagai membawa fahaman "kaum muda".

Kepulangan Samaun mengukuhkan lagi usaha da'wah Pak Kasman, seorang pendatang Jawa yang berusaha membangunkan kembali masjid usang yang dibangunkan arwah datuk Samaun, Haji Ramli.
Samaun dan Pak Kasman rupanya sefahaman, bersama berganding bahu membangunkan masjid peninggalan Haji Ramli sebagai pusat da'wah, tajdid dan islah di tengah-tengah masyarakat yang semakin jauh dari agama, apatah lagi dari pemahaman agama yang murni yang mengembalikan masyarakat kepada al-Quran dan as-Sunnah berdasarkan pemahaman Salafus Shalih.

Cabaran dan rintangan lumrah dalam liku-liku da'wah, termasuklah tuduhan "Wahabi' dan ajaran sesat.

Ikutilah perkembangan da'wah Pak Kasan dan Samaun melalui tulisan Djamal Tukimin, gerakan da'wah "kaum muda" berlatarkan suasana kampung di Singapura.

Pembaca pasti akan menanti-nantikan perkembangan lanjut pada buku 2...

Oleh: Ibn Shamsud-Deen, 031010


Pengenalan Ringkas Djamal Tukimin
(Tukilan dari kulit muka belakang novel "Imam Menziarahi Tanah Bonda" (Buku 1))

Djamal Tukimin dilahirkan di Geylang Serai, Singapura pada 20 Oktober 1946. Penglibatannya dalam sastera Melayu ketika beliau menyertai peraduan menulis cerpen sempena Bulan Bahasa Kebangsaan anjuran Kementerian Kebudayaan Singapura pada tahun 1963. Cerpen tersebut memenangi hadiah pertama dan dimuatkan dalam majalah Suara Belia terbitan 4PM (1963). Selepas itu Djamal sering memenangi peraduan baca dan menulis puisi (sajak).

Ketika ni, beliau banyak memberi ceramah, menjalankan kursus sastera dan banyak menulis kertas-kerja terutama bidang sastera dan teater di samping budaya dan agama, sama ada di dalam mahupun di luar negeri.

No comments: