Wednesday, September 08, 2010

Bacaan Yassin di Qubur?

[Berikut adalah perbincangan dengan seorang teman. Disklaimer: Saya bukan Ustaz. :)]

Soalan:
Kalau kita menziarahi kubur, apakah perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan. Adakah boleh membaca Yassin dan sebagainya? Minta penjelasan anda. Terima kasih!


Jawapan:

Pertama sekali, memandangkan konteks masa (nak menjelang Raya), perlu dijelaskan bahawa tiada Sunnahnya utk menziarah kubur di pagi Raya.. Hari Raya hari bergembira, bukan hari bersedih.

[Rujuk: http://drmaza.com/home/?p=1220#more-1220]

[Nota: kalau gitu, bermaafan sampai bernangis2 pun rasanya tak sesuai di pagi raya.. Hari Raya bukan Hari Kemaafan (tu definisi Melayu).. tak perlu tunggu Raya utk bermaafan.. sebaliknya bulan Ramadhan lah yg terbaik utk bermaafan.. wallahu a'lam]

Kedua, yang disunnahkan adalah utk mendoakan SETIAP ahli qubur, bukan ahli keluarga kita yg telah meninggal sahaja.

[Rujuk: http://www.makedua.com/display_dua.php?sectionid=56]

Ketiga, memperingati mati ketika berziarah kubur, kerana itulah tujuan utamanya.

- "setiap jiwa akan merasakan kematian"
- "dari tanah kita diciptakan, ke dalam tanah kita akan dikembalikan"
- "sesungguhnya dari Allah kita datang, kepadaNya kita kan kembali"

Memandangkan kita telah pun mendoakan setiap ahli qubur, maka tak perlulah bacakan Yasin atau al-Fatihah.

[Renungkanlah.. doa yg Nabi saw ajarkan meliputi setiap ahli qubur.. tetapi bila kita nak "bacakan/hadiahkan" Al-fatihah ataupun Yasin, kita bacakan di sisi qubur ahli keluarga kita, yakni utk ahli keluarga kita je.. tak kah selfish namanya?]

Kalau kita nak juga bacakan Yasin atau al-Fatihah, perlu ambil kira beberapa perkara:

1) Imam al-Syafi'i dan rata2 ulama mazhab Syafi'i berpendapat pahala bacaan al-Qur'an tidak akan sampai kepada si mati. Boleh rujuk kitab Tafsir Ibnu Kathir, surah an-Najm, ayat 58 jika tak silap.

2) Kalau kita nak ikut pendapat ulama yang membolehkannya sekalipun (yakni yg mengatakan pahala bacaan tersebut sampai kepada si mati), spt pendapat mazhab Hanafi, satu pendapat daripada Imam Ibn Taimiyyah dan segelintir ulama Saudi spt Sheikh al-Bassam, perlu kita ketahui:

a) tiada seorang pun di kalangan ulama tersebut yang mengkhususkan agar dibaca surah al-Fatihah ataupun surah Yasin.

b) mereka tidak menyuruh agar dibaca di quburan atau di sisi qubur. [Mungkin agar quburan tidak dijadikan tempat ibadah.] Membaca Quran di quburan tiada contoh dari Nabi saw mahupun para Sahabat, maka dikhuatiri menjadi bid'ah.

Makanya, kalau nak pakai pendapat ini sekalipun, bolehlah diamalkan di rumah atau di masjid secara sendirian. (yakni dlm kita mengaji Quran, boleh niatkan sekali agar pahala dihadiahkan kpd si mati.)

c) walau apa pun, pendapat ini adalah berdasarkan qiyas dan hujjah tertentu, namun tetap tiada contoh dari Nabi saw mahupun para Sahabat ridhwanullah 'alaihim.

Wallahu a'lam

No comments: