Sunday, August 08, 2010

Pelbagai Jenis "Salafi"

Dalam perbincangan dengan Akh Faisal Ayub tentang bagaimana sebahagian masyarakat mudah menepis pandangan Dr Asri (mantan Mufti Perlis) hanya kerana beliau dilabel "Wahhabi", saya turut mengongsi pengalaman bagaimana saya sendiri menjadi mangsa stereotype Wahhabi hanya kerana saya menisbahkan diri kepada manhaj Salaf.

Pelbagai jenis salah-tanggapan yang perlu dihadapi. Namun, yang paling berat adalah tanggapan bahawa pengganas seperti Al-Qaeda dan JI adalah Wahhabi/Salafi (mungkin kerana ada di kalangan mereka yang mengaku demikian), lantas disamakan semua Salafi/Wahhabi seperti mereka (Al-Qaeda dan JI).

Ingin saya sarankan agar dibaca beberapa tulisan Ustaz Muhammad Haniff Hassan di laman Multiply beliau, di mana beliau pernah mengulas tentang pelbagai jenis "Salafi".

Berikut ini, saya adaptasikan dari apa yang beliau senaraikan berserta beberapa tambahan dari diri saya sendiri, berdasarkan pengamatan dan pemahaman diri saya yang kerdil ini:

1) Salafi-Jihadi: inilah militan-militan Islam seperti Al-Qaeda dan JI, juga kumpulan-kumpulan "Salafi" yang militan seperti di Somalia dan Algeria.

Adakalanya digelarkan juga ataupun terkait dengan "Salafi-Takfiri" yang mengkafirkan Muslimin lain yang tidak sependapat dengan mereka.

Antara dasar pegangan golongan ini adalah pemisahan "Tauhid al-Hakimiyyah" sebagai satu kategori dalam memahami Tauhid, yang menyebabkan mereka mengkafirkan ramai pemimpin Muslim.

2) Salafi-Takfiri: seperti penjelasan di atas.

3) Salafi-Ikhwani: istilah ini pertama kali saya dengar dari seorang akh di Malaysia. Mereka mengaku bermanhaj Salaf, namun kuat juga menyokong gerakan Ikhwanul Muslimin yang diasaskan oleh Hasan al-Banna rahimahullah.

Ada yang menisbahkan Dr Asri kepada "Salafi-Ikhwani". Akan tetapi, saya secara peribadi tidak berani mengatakan sedemikian. Ini adalah kerana mengagumi gerakan Ikhwanul Muslimin dan perjuangannya tidak bererti menjadikan seseorang "bermanhaj Ikhwani" kerana ia perlu pada perincian.

Ada pula istilah "Salafi-Qutbi". Yakni mereka yang kuat terpengaruh dengan fahaman Sayyid Qutb. [Cendekiawan Barat, Karen Armstrong, ditukil di dalam buku "The Wahhabi Myth" sebagai berkata bahawa adalah kesilapan besar untuk menyifatkan pengganas Muslim sebagai Wahhabi. Beliau mengatakan adalah lebih wajar menyifatkan pengganas Muslim sebagai Qutbi kerana kuatnya pengaruh dari fahaman Sayyid Qutb. Wallahu a'lam.]

Pada pandangan saya, "Salafi-Qutbi" tergolong bersama "Salafi-Ikhwani", malah lebih condong kepada "Salafi-Jihadi". [Memang pelik kerana Sayyid Qutb tidak pernah dikenali sebagai seorang yang bermanhaj Salaf.]

4) Salafi-Saudi: mereka yang menisbahkan diri sebagai "Salafi" (atau bermanhaj Salaf) dan banyak merujuk kepada ulama-ulama Saudi.

5) Salafi-Jordani: mereka yang menisbahkan diri sebagai "Salafi" (atau bermanhaj Salaf) dan banyak merujuk kepada "Masyayikh Jordan" (yakni, murid-murid Syeikh al-Albani), seperti Syeikh Ali Hasan al-Halabi, Syeikh Salim 'Ied al-Hilali dan Syeikh Muhammad Musa Nasr hafizhahummullah.

Kadangkala mereka digelar "Albaniyyun" kerana "terikut" dengan manhaj/"madzhab" Syeikh al-Albani, walaupun murid-murid Syeikh al-Albani tidak pernah menisbahkan diri mereka sebagai "Albaniyyun".

Pernah dalam menukil kata-kata/fatwa Imam Ibnu Taimiyyah rahimahullah, Syeikh al-Albani rahimahullah berkata, "Akan tetapi, kami bukan Albaniyyun." Dan murid-muridnya pula menjawab, "Dan kami juga bukan Albaniyyun."

6) Salafi-Madkhali: mereka yang menisbahkan diri sebagai "Salafi" (atau bermanhaj Salaf) tetapi hakikatnya "mengidolakan" Syeikh Rabi' bin Hadi al-Madkhali hafizhahullah, sering merujuk kepada beliau dan beberapa syuyukh lain, terutama sekali dalam menghukum orang lain sebagai "bukan Salafi", "terkeluar dari manhaj", mempertikaikan manhaj orang lain.

Adapun Dr Tariq Ramadan pernah menghuraikan sendiri Salafi/Wahhabi sebagai:

a) Salafi: merujuk kepada mereka yang berfahaman tradisional, juga turut reformis seperti Syeikh Rasyid Ridha.

b) Wahhabi: merujuk kepada ulama-ulama Saudi seperti Syeikh Bin Baz dan Syeikh Utsaimin, juga Syeikh al-Albani.

c) Salafabi: merujuk kepada "gabungan" antara Salafi dan Wahhabi yang menghasilkan satu golongan sendiri yang mengambil haluan militan, yakni merujuk kepada Osama bin Laden, al-Qaeda dan kuncu-kuncunya.

Wallahu a'lam

2 comments:

AlBaseerah.Org said...

Bismillah ir rahman ir raheem
asalamualikum warahma tullahi wabaraka tuhu noble brother/sister

I hope our message reaches you while you are upon the best state of health and emaan in this blessed month of Ramadan, in which it is encouraged that we engage in daw'ah to Allah as much as we can. And what could be the easiest way to do act of calling to Allah than just posting a blog or sending an email. We are not intending to SHAM in HERE by posting COMMENTS... but..

We at albaseerah.org would like to request you to help us spread this message of our Hajj 2010 by posting this link's blog:

*** http://albaseerahorg.multiply.com/journal/item/126/_Finally_Huge_Discount_till_Aug_30-_Save_600.00_-_Hajj_2010_Starting_at_4799.00 ***

to your blog[s] and also by posting to your group[s]/contact list. And indeed your reward is with Allah and you can anticipate the huge reward based on the below hadith of our Prophet sallallahu alayhe wa sallam who didn't speak from his desire rather by the command of Allah.

It comes in Muslim (1017) from the hadeeth of Jarir bin ‘Abdillah -may Allah be pleased with him- that the Prophet -sallahu ‘alayhi wasallam- said: Whoever introduces a good practice in Islam which was followed after him (by people) he will have the reward like the one who has done it, without their rewards being diminished in the least.*

And he has attained by this a mighty reward from Allah the Most High, for indeed he -sallahu ‘alayhi wasallam- has said: Verily if Allah guides by way of you one man it is better for you than the red camels. Bukhaari (3009) and Muslim (2406) [Taken from: Towdeeh al-Ahkaam min Bulooghil Maraam by Ash-Sheikh ‘Abdullah bin ‘Abdur Rahman Al-Bassaam.]


Therefore, we hope O sister/brother that you seeking the pleasure of Allah in this blessed month of Ramadan you will just simply copy paste above given link's blog post to your blogs and also send it to your groups and contact list as an act of worship seeking nearness to Allah. May Allah reward you with good in this Duniyah and In the Akhira for cooperating with us upon Birr - righteousness - and Taqwa - piety as Allah has ordained.

Jazakum Allahu khayran kathiran wa baaraka Allahu feekum fidduniyah wa filakhira
was-salamualikum warahma tullahiwabaraka tuhu

--
Visit us today
Al-Qur'an was-Sunnah Society of New York
http://albaseerah.org
http://studyislaam.org

Ibn Shamsud-Deen as-Sanghafooree said...

wa 'alaikum as-Salamu wa rahmatullahi wa barakatuh.

Sorry for the late reply. Sure insha-Allah.