Monday, October 04, 2010

Djamal Tukimin: Sasterawan Yang Tidak Dikenali?

Djamal Tukimin seorang sasterawan kelahiran Singapura. Namun, tidak pernah aku mengenalinya kecuali melalui sebuah profil yang pernah tersiar di akhbar Berita Harian beberapa ketika lalu.

Ada semacam tarikan pada dirinya tetapi aku tidak pasti apa ketika itu.Yang biasa aku baca adalah seperti Peter Augustine Goh dan Suratman Markasan. Oh, dan ada kalanya Mahsuri SN dan beberapa penulis lain yang kurang ku kenali.

Novel "Imam Menziarahi Tanah Bonda" (Buku 1) adalah karya Djamal Tukimin yang pertama ku ketemui.Tidak pernah aku terserempak dengan karyanya sebelum ini.

Aku amat tertarik apabila aku terlihat novel ini dijual di Salaam Media. Yang menarik lagi adalah penyifatan "Sebuah Novel "Salafi"" yang tertera di kulit mukanya.

Mungkin kerana aku pernah menisbahkan diri sebagai Salafi, ataupun kecenderunganku pada fahaman tersebut yang juga dikenali sebagai "kaum muda", yang membuatku tertarik untuk membeli dan membaca novel ini.

Aku bangga menganggap diriku sebagai seorang pelajar Sastera Melayu, walaupun sekadar mempelajarinya di peringkat sekolah menengah. Namun, tidak mungkin aku menganggap diriku sebagai ahli, tidak pula sebagai pelajar yang setara dengan mereka yang menuntut di universiti. Ianya lebih sekadar minat dan kegemaran semata-mata.

Persoalan yang ingin aku utarakan di sini adalah penyifatan genre Islami sebagai "genre Sufisme". Begitulah yang aku pelajari dulu. Hingga kini aku menganggapnya sebagai suatu penyifatan kurang wajar kerana "genre Sufisme" itu barangkali suatu genre yang jauh lebih khusus berbanding tulisan-tulisan Islami yang lain.

Tulisan yang berisikan unsur-unsur Sufisme seperti falsafah Jalaludin Rumi dan Hamzah Fansuri memang wajar disifatkan sebagai "genre Sufisme". Namun, tulisan yang bertemakan Islam tetapi langsung tiada unsur Sufisme, bagiku tidak wajar disifatkan sebagai tulisan "genre Sufisme".

Penulis seperti Djamal Tukimin dan Prof Hamka tidak mungkin dan wajar disifatkan sebagai penulis "genre Sufisme" kerana mereka tidak berpegang kepada fahaman Sufisme, sejauh pengetahuanku. Penyifatan itu lantas tidak adil bagi mereka.

Barangkali istilah "genre Sufisme" muncul disebabkan kuatnya pengaruh tasawwuf/Sufisme di dalam penulisan sastera, khususnya Jalaludin Rumi dan Hamzah Fansuri.

Namun, aku lihat perlunya digariskan perbezaan antara tulisan bertemakan Islam dan "genre Sufisme". Bagiku, karya Djamal Tukimin dan Prof Hamka mengukuhkan keperluan ini, untuk mengelakkan kekeliruan dan kesamaran.

Kembali kepada pembicaraan ketokohan Djamal Tukimin, aku difahamkan oleh Encik Abdul Kader dan temannya di Salaam Media bahawa novel "Imam Menziarahi Tanah Bonda" ini laris dijual di Perlis. Namun, menurut teman Encik Kader, ianya tidak mendapat sambutang di Singapura.

Aku mengatakan bahawa hanya mereka yang mempelajari Sastera Melayu yang akan mengenalinya. Hmm, kini aku terfikir, benarkah? Sejauh mana kebenarannya? Mungkin kenalan yang mendalami Sastera Melayu di peringkat universiti boleh mengongsi pandangan dan meluruskan kefahamanku.

[Mungkin juga kerana mereka yang menisbahkan diri sebagai "Salafi" atau "orang Sunnah" tidak minat membaca novel atau bahan sastera.]

Aku mengatakan kepada diriku, barangkali ini novel "Salafi" yang pertama yang aku akan baca. Benar, ianya berlatarkan suasana kampung di Singapura pada tahun 30an ke 40an, serta perkembangan da'wah "kaum muda" di Singapura. Da'wah Salafi di Singapura pada tahun 40an? Benar!

Siapa sangka? Sebahagian Salafi di Singapura menganggap Da'wah Salafi di Singapura merupakan perkembangan yang "terkini" dengan bertambahnya bilangan pelajar tempatan yang lulus dari Universiti Islam Madinah. Paling-paling pun ada anggapan bahawa ianya bermula di sini setelah pulangnya lulusan Madnah yang pertama (walaupun fakta ini kurang diketahui di kalangan Salafi) atau  (yang lebih masyhur) setelah pulangnya seorang lulusan Universiti Ummul Qura.

Ternyata tidak. Djamal Tukimin membuktikannya di dalam novel tersebut. Walaupun cerita rekaan, namun pasti ianya berlatarkan keadaan yang benar-benar terjadi.

Tidaklah aku sangka adanya sasterawan tempatan yang sefahaman dengan Prof Hamka. Mungkinkah keilmuan Djamal Tukimin dalam ilmu agama setaraf dengan Prof Hamka? Aku tidak pasti.

Yang pasti, Djamal Tukimin memaparkan dirinya sebagai seorang yang memiliki ilmu yang mantap berkenaan fahaman "kaum muda" sekaligus seorang sasterawan.

Tidaklah keterlaluan rasanya kalau Djamal Tukimin disifatkan sebagai "Hamka Singapura".

Hanya saja masyarakat tempatan masih belum atau kurang mengenali Djamal Tukimin...

Oleh: Ibn Shamsud-Deen, 031010

Ulasan Novel "Imam Menziarahi Tanah Bonda" (buku 1)

(Sebuah Novel "Salafi" oleh Djamal Tukimin)

"Imam Menziarahi Tanah Bonda" (Buku 1) mengisahkan anak muda bernama Samaun yang pulang ke Kampung Tempe setelah 10 tahun menghilang. Samaun yang dahulunya terkenal dengan tabiatnya memikat burung kini bergelar "ustaz". Ternyata semasa "kehilangannya" Samaun menuntut ilmu agama di sebuah madrasah yang dipengaruhi gerakan da'wah Muhammadiyah yang sering dilabel sebagai membawa fahaman "kaum muda".

Kepulangan Samaun mengukuhkan lagi usaha da'wah Pak Kasman, seorang pendatang Jawa yang berusaha membangunkan kembali masjid usang yang dibangunkan arwah datuk Samaun, Haji Ramli.
Samaun dan Pak Kasman rupanya sefahaman, bersama berganding bahu membangunkan masjid peninggalan Haji Ramli sebagai pusat da'wah, tajdid dan islah di tengah-tengah masyarakat yang semakin jauh dari agama, apatah lagi dari pemahaman agama yang murni yang mengembalikan masyarakat kepada al-Quran dan as-Sunnah berdasarkan pemahaman Salafus Shalih.

Cabaran dan rintangan lumrah dalam liku-liku da'wah, termasuklah tuduhan "Wahabi' dan ajaran sesat.

Ikutilah perkembangan da'wah Pak Kasan dan Samaun melalui tulisan Djamal Tukimin, gerakan da'wah "kaum muda" berlatarkan suasana kampung di Singapura.

Pembaca pasti akan menanti-nantikan perkembangan lanjut pada buku 2...

Oleh: Ibn Shamsud-Deen, 031010


Pengenalan Ringkas Djamal Tukimin
(Tukilan dari kulit muka belakang novel "Imam Menziarahi Tanah Bonda" (Buku 1))

Djamal Tukimin dilahirkan di Geylang Serai, Singapura pada 20 Oktober 1946. Penglibatannya dalam sastera Melayu ketika beliau menyertai peraduan menulis cerpen sempena Bulan Bahasa Kebangsaan anjuran Kementerian Kebudayaan Singapura pada tahun 1963. Cerpen tersebut memenangi hadiah pertama dan dimuatkan dalam majalah Suara Belia terbitan 4PM (1963). Selepas itu Djamal sering memenangi peraduan baca dan menulis puisi (sajak).

Ketika ni, beliau banyak memberi ceramah, menjalankan kursus sastera dan banyak menulis kertas-kerja terutama bidang sastera dan teater di samping budaya dan agama, sama ada di dalam mahupun di luar negeri.